Klankbord in de Amerfoortse Courant
Patiënten geven advies over zorg aan tandarts
Patiënten in een panel laten meedenken over verbeteringen bij de tandarts. Tandartsenpraktijk T.X. de Jong in Amersfoort is voor zover bekend de enige in Nederland die dit doet.
De bejegening door de behandelende tandarts, de muziek in de wachtkamer, het voorschrijven van pijnstillers, bij T.X. de Jong aan de Arnhemseweg praten patiënten overal over mee. Een paar keer per jaar gaat het 'kwaliteitsklankbord' om de tafel met medewerkers uit de praktijk. ,,Onze patiënten hebben hierdoor het gevoel dat ze écht worden gehoord. Zeker als ze bij kritiek door hun tandarts worden uitgenodigd om te komen meepraten'', zegt personeelsmedewerkster Anneli Belovics - van de Kletersteeg.
Het patiëntenpanel is een initiatief van Marjolein Spronk, zelf patiënt bij T.X. de Jong. Met haar bedrijf PatiëntParticipatie.nu zet ze inspraakmogelijkheden op voor zorgverleners en patiëntenorganisaties. ,,De kwaliteit van de zorg werd altijd bepaald door de behandelaars. Als zij een behandeling goed uitvoeren, was de kwaliteit van zorg voldoende. Maar de overheid wil dat patiënten meebepalen over de kwaliteit. Hun stem wordt steeds belangrijker. Zo zijn er websites waarop zorginstellingen, ziekenhuizen en huisartsen worden beoordeeld'', zegt Spronk. ,,Maar wat vindt een patiënt eigenlijk belangrijk? Daarbij kan een kwaliteitsklankbord helpen.''
Verbeterpunten
Bij T.X. de Jong heeft de input van patiënten direct verbeterpunten opgeleverd. De praktijk is met 36 medewerkers een van de grootste in de regio en dat voedt de behoefte om een beter beeld te hebben van al het personeel. ,,Soms krijgen patiënten te maken met een andere tandarts dan ze gewend zijn en het onthouden van namen blijkt lastig'', licht Belovics toe. Op verzoek van het patiëntenpanel is bij de receptie een teamfoto neergezet van de medewerkers. ,,Nu kunnen patiënten aanwijzen wie ze bedoelen.''
Inmiddels heeft het kwaliteitsklankbord een avond over mondzorg bij pubers gehouden. De praktijk wilde graag weten hoe de communicatie met deze doelgroep het beste kan worden georganiseerd. ,,De wetgeving is veranderd, waardoor 16- en 17-jarigen niet meer onder de verantwoordelijkheid van hun ouders vallen, als het om zorgverlening gaat. Maar is dat in de praktijk wel gewenst? Wij willen weten wat patiënten vinden.''